Hur ett byte av underhållsstrategi kan påverka effektiviteten av underhåll

Detta är en M1-uppsats från KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

Sammanfattning: I takt med att tekniken utvecklas gör även underhållsstrategierna det. Trots detta är det många företag som fortfarande använder samma underhållsstrategier som man alltid gjort. Olika underhållsstrategier ser behovet av underhåll på olika sätt, allt från att vänta tills felet uppstår till att förebygga fel genom avancerad dataanalys och det kan därför vara svårt för underhållsorganisationer att välja rätt strategi. Detta arbete undersöker hur ett byte av underhållsstrategi kan påverka effektiviteten av underhållet i en större organisation, med fokus på kostnader, personalresurser och tillgänglighet på utrustning. PostNord har valts som fallstudie. De strategier som jämförs och utvärderas är; avhjälpande underhåll, förebyggande underhåll, tillståndsbaserat underhåll samt prediktivt underhåll. Resultatet påvisar ökad effektivitet för tre av fyra strategier, som också ser till företagets behov. Den efterföljande diskussionen av resultatet visar att det framtida behovet är oklart där främst två faktorer som påverkar; årliga volymminskningar samt morgondagens utdelningsmodell. Slutsatsen blir att det finns två olika rekommendationer beroende på hur det framtida behovet ter sig. Om det är ett fortsatt behov av hög tillgänglighet på maskinerna så rekommenderas en kombination av prediktivt underhåll och förebyggande underhåll på drifttid. Om det framtida behovet däremot påvisar att tillgängligheten inte kommer att påverka beslutet i samma grad rekommenderas en kombination av förebyggande underhåll på drifttid och tillståndsbaserat underhåll där tillståndsmätningar görs mot den data som samlas in idag. I båda rekommendationerna räknas fortfarande avhjälpande underhåll in som strategi för hantering av de akuta stopp som kan uppstå. Att titta på andra maskintyper där det framtida behovet framgår tydligare föreslås som fortsatt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)