Bland filmtips och datorspelshjältar : En undersökning av bildmediers funktion i två nyutgivna läroböcker i svenska för gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur olika bildmedier berörs och vilken funktion de fyller i läroböckerna BRUS#02 och Svenska impulser 2 i ämnet svenska för gymnasiet. De frågor jag utgått från är följande: Hur behandlas olika bildmedier, såsom bilder, film, tv-serier och dator-/tv-spel, i läroböckerna?I vilka sammanhang hänvisas det till bildmedier? Vilken funktion fyller bildmedier i läroböckerna? Hur kommenteras läroböckernas bilder i texten? Bildmedier berörs framför allt genom olika uppgifter eller frågor till eleven, som kopplas till den text eller det tema som läroboken behandlar. I sekundärtexten nämns bildmedier i mycket liten grad, vilket innebär att böckerna enbart innehåller mycket lite fakta om bildmedier. Den klart största kategorin är Bildmedier i syfte att knyta an till texten eller temat. Här finner man filmtips eller diskussionsfrågor som kopplas till ett visst textutdrag eller tema. Trots att böckerna innehåller ett stort antal bilder finner man endast ett fåtal uppgifter där eleven uppmanas diskutera eller reflektera kring bilderna. Böckerna innehåller också uppgifter där eleverna ska producera eller använda en bild, bild och text eller bildkollage utifrån en text eller ett tema i boken. Tv- och datorspel har en nästintill obefintlig plats i böckerna. Att man i böckerna kopplar till bildmedier och på så vis försöker hitta ingångar till elevens erfarenheter ser jag som positivt. Emellertid kan man i böckerna se en tendens att bildmedierna enbart blir ett medel för att väcka ett litteraturintresse hos eleverna, i stället för att behandlas som stoff i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)