Uppfattningar om läxor : om läxors pedagogiska betydelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Vi har valt att skriva om läxor eftersom det är en viktig del i skolans pedagogiska arbete. Trots detta finns det lite forskning på området. Läxor är ett ständigt aktuellt ämne som diskuteras bland föräldrar, pedagoger, elever och andra intresserade i samhället. Syfte: Vårt syfte har varit att undersöka föräldrars och pedagogers uppfattningar om läxornas betydelse och vilken pedagogisk betydelse det har för inlärningen i grundskolans tidigare år. Vi ville även studera vilken samverkan som sker mellan hem och skola. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ intervjumetod genom vilken vi har intervjuat fyra föräldrar och fyra pedagoger på två olika skolor. Intervjuerna spelades in på band som sedan transkriberades. Undersökningen har en fenomenografisk utgångspunkt där forskaren undersöker vilka olika variationer av uppfattningar som finns. Resultat: Åsikterna bland de intervjuade går isär. Föräldrar har både positiva och negativa tankar om läxor i skolan. De skulle gärna se ett ökat samarbete med skolan där kommunikation sker mer kontinuerligt. Pedagogerna har olika uppfattningar och syften om varför läxor ges. Ofta är inte det huvudsakliga syftet inlärning. Viktiga mål som nämns är ansvarsträning och förberedelse för fortsatta studier i senare skolår. Eftersom det inte står någonting om läxor i läroplanen är det upp till varje lärare att själv bedöma hur läxor ska användas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)