Hållbar affärsmodellkanvas : Ett verktyg för att få in hållbar utveckling i företagsutveckling
Sammanfattning: Syftet med den här studien är att bidra till en mer hållbar utveckling genom att få företag att utforma sin affärsmodell med hänsyn till ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarhetsaspekter. För att det ska vara möjligt har Osterwalder och Pigneurs affärsmodellkanvas kombinerats med olika hållbarhetsverktyg. Hållbarhetsverktygen som valts ut är redan etablerade metoder för hållbar utveckling inom företag som antingen är lätta att använda eller bidrar till stark hållbar utveckling, eller bägge. Originalaffärsmodellkanvasens alla olika delar har berikats med frågor som inspirerats av dessa verktyg. Dessutom har kanvasen breddats till att också innehålla tidsperpektiv i form av visionsarbete och arbete med mål/handlingsplaner, då långsiktighet är viktigt för just hållbar utveckling och också ingår i många av de etablerade hållbarhetsverktygen. Den nya affärsmodellkanvasen har presenterats i en form där de olika dimensionerna i hållbar utveckling - ekologisk, social och ekonomisk - tydligare framträder. Ambitionen är att det nya verktyget ska vara både lätt att arbeta med, bidra till stark hållbar utveckling, och också stärka företags affärsmodeller. Den nya kanvasen och resultaten från den här studien behöver testas, mätas och utvecklas vidare. Förhoppningsvis kan denna nya affärsmodellkanvas för hållbart företagande medverka till att vi i en snarare framtid får se en mer hållbar utveckling och ett mer hållbart företagande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)