Jag har inte tid! - En interventionsstudie i stresshantering för gymnasieungdomar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Den här studien undersökte effekter av en stresshanteringsintervention, som genomfördes med åtta elever på en svensk gymnasieskola under hösten 2015. Hypoteserna inför projektet var att interventionen som varade under åtta veckor skulle ha en positiv effekt på användandet av adaptiva copingstrategier samt reducera upplevd stressnivå och öka självskattad hälsa. De utfallsmått som användes var Perceived Stress Scale (PSS-14) och fem delskalor från COPE (Positiv omtolkning, Acceptans, Planering, Socialt instrumentellt stöd och Socialt emotionellt stöd). Deltagarna fick också skatta sin egen hälsa. Resultaten visade att det skett en signifikant minskning i upplevd stress och en signifikant ökning i användandet av copingstrategier som Positiv omtolkning, Acceptans och Planering. Frivilligt deltagande betonades i utvärderingen från deltagare att ha varit avgörande för närvaro och engagemang. Sammanfattningsvis visar studiens resultat att det går att utveckla användandet av copingstrategier i unga år, vilket kan ha varit den bidragande orsaken till minskad stressupplevelse. Betydelsen av upplevd kontroll och att känna tilltro till sin egen förmåga bedöms vara viktiga komponenter i arbetet med stresshantering för ungdomar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)