Lean Thinking – Ett sätt för serviceorganisationer att öka sitt värdeskapande?
Sammanfattning: Syftet är att genom ett Service Management-perspektiv studera huruvida implementeringar av Lean Thinking i serviceorganisationer skapar möjligheter för ökat värdeskapande för såväl kund som organisation. Huvudfrågeställningen ser ut som följande: Hur påverkas värdeskapandet i serviceorganisationer vid en implementering av Lean Thinking? Vi har betraktat två skilda serviceorganisationer som implementerat Lean Thinking - Fritidsresor och Universitetssjukhuset i Lund - genom en kvalitativ forskningsmetod. Semi-strukturerade intervjuer har genomförts med intervjupersoner från respektive studieobjekt. Genom en litteratusstudie av Service Management- och Lean Thinking-teorier har såväl likheter som skillnader i perspektivens syn på värde och värdeskapande illustrerats. Vi har genom vår studie funnit att serviceorganisationer som implementerar Lean Thinking å ena sidan kan öka sitt värdeskapande gentemot organisation och kunder. Å andra sidan kan värde, ur ett medarbetarperspektiv elimineras i samband med sådana implementeringar. Vi framhåller i sammanhanget att en syn där Service Management- och Lean Thinking-teorier integreras kan gynna serviceorganisationers värdeskapande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)