Olikheter berikar oss: Vikten av att synliggöra kulturell mångfald i svensk förskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institution för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva förskollärares uppfattningar när det gäller vikten av att synliggöra kulturell mångfald i svensk förskola. Vi har använt oss av kvalitativa forskningsintervjuer för att samla in material till detta arbete. Vi har intervjuat sju yrkesverksamma förskollärare på olika större orter i Sverige som har erfarenhet när det gäller att arbeta med kulturell mångfald. Sociokulturellt perspektiv och interkulturellt förhållningssätt har varit grunden till denna c-uppsats. Resultatet av denna studie visar på sex olika teman som förklarar vad förskollärare uppfattar vara viktigt med att synliggöra den kulturella mångfalden i barngruppen samt vad barnen ska få med sig av detta arbete. Dessa teman har vi funnit: Olika men ändå lika, att synliggöra barnen och lyfta självkänslan, förskollärarens förhållningssätt, värdegrunden, språk och kunskap om andra kulturer. Slutsatserna av detta arbete är att kulturell mångfald i svenska förskolor ska synliggöras då det är berikande att få ta del av andras bakgrunder och kulturer. Att få en förståelse i att vi alla är lika mycket värda, stärka sitt eget språk och lära sig nya. Förskollärarens förhållningsätt har stor betydelse för att detta arbete utförs och att det utförs på rätt sätt. Vi är alla bärare av olika kulturer oavsett vilket land vi kommer från.


Förskola, Kultur, Mångfald, Sociokulturell, Uppfattning

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)