Den sociala reklamen : Sociala mediers inverkan på svenska reklambyråer

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Den här studien undersöker sociala mediers inverkan på svenska reklambyråers arbetssätt. I syfte att utreda vilka förändringar sociala medier har medfört har sju svenska reklambyråer baserade i Stockholm intervjuats. För att få ut så mycket djupgående information som möjligt är intervjuerna semi-strukturerade, och följer en framtagen intervjuguide. Informationen som samlats in från respondenterna sammanställs och analyseras sedan utifrån medieforskaren Mark Deuzes kartläggning av reklambranschens medielogik. Deuzes ramverk består av fyra typer av funktioner som han menar måste analyseras för att förstå den förändring som digitaliseringen har medfört, nämligen institutionella, teknologiska, organisatoriska och kulturella funktioner. Detta ramverk har sedan applicerats för att undersöka hur reklambyråerna använder sig av sociala medier idag, samt hur byråernas arbete har förändrats i takt med sociala mediers framväxt. Studiens resultat visar att sociala medier i flera avseenden har förändrat sättet som svenska reklambyråer arbetar mot sina uppdragsgivare, men att användandet av byråernas egna sociala konton är begränsat. De förändringar som sociala medier har medfört inkluderar utökade, mer digitala, arbetsuppgifter för kreatörer och produktionsledare, vars kompetens flera byråer är måna om att bevara istället för att rekrytera yngre arbetskraft. Sociala medier har även medfört ett lättare system för trafikmätningar samtidigt som kraven på effektivt innehåll har ökat. Slutligen har sociala mediers framväxt även resulterat i vagare gränser dels mellan yrkesrollerna inom byråerna, men även i viss grad mellan olika byråtyper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)