Rörelse i förskolan­ En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fysiska aktivitet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Ann-sofie Koppel; Mia Pihl; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund Under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) har vi fått uppleva stora barngrupper där barnen uppmanas att vara lugna och tysta för att det ska bli en harmonisk miljö. Förmaningsord som att "inte springa" och "sitt stilla" från vuxna till barn blir därför allt mer vanliga. Vi ville därför ta reda på pedagogernas inställning till fysisk aktivitet i förskolan.Syfte Syftet med vårt arbete är att ta reda på olika pedagogers inställning till barns motoriska utveckling och behov till rörelse. Vi vill även ta reda på vilka planerade rörelseaktiviteter som används i förskolan och hur de utförs. Vår huvudfråga i denna studie är att ta reda på pedagogernas inställning till fysisk aktivitet i förskolan.Metod Vi har valt att göra en kvalitativ studie i form av intervjuer. Dessa intervjuer spelades in på kassettband. Vi har intervjuat sex förskollärare, tre som arbetade på "vanliga" förskolor och tre som arbetade på förskolor med hälso- och rörelseprofil. Studien bygger även på tidigare forskning och litteratur inom området barns motoriska utveckling.Slutsatser Studiens resultat visar att det inte var någon större skillnad mellan de profilerade och de "vanliga" förskollärarnas syn på fysisk aktivitet i förskolan. Alla förskollärarna hade ett väl utvecklat hälsotänk och arbetade medvetet med barns rörelse och välmående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)