Vad har kunskaper i klädsömnad att göra i 2000-talets skola?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande undersöka hur slöjdlärare ser på klädsömnad som ett verktyg i textilslöjdsundervisningen. Undersökningen har riktats på ett specifikt kunskapsmål: "Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former" (Sverige skolverket 2011 s. 216). Metoden har varit halvstrukturerade intervjuer med tre textilslöjdslärare. Resultatet visar att alla intervjuade lärare använder sig av klädsömnad i undervisningen, men på olika sätt. Lärarna ser olika på att jobba med det specifika kunskapsmålet "Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former" (Sverige skolverket 2011 s. 216), genom klädsömnad. Efter att studien genomförts har jag fått verkliga exempel på att läroplanen behöver läsas genom varje lärares ögon och den undervisning läraren sen väljer att leda är baserad på lärarens tolkningar, intressen och tidigare erfarenheter. Genom studien har jag fått kunskaper om de svårigheter och de möjligheter klädsömnaden har att erbjuda dagens textilslöjdsundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)