Sjuksköterskors upplevelser av utbildningsprocessen till ungdomar med nydebuterad Diabetes mellitus typ 1.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Författare: Josefin Fredlund; Vanja Vovk; [2023]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Bakgrund: Ungdomar går igenom många fysiska och psykiska förändringar och det uppstår svårigheter när ungdomar drabbas av en kronisk sjukdom som Diabetes mellitus typ 1. Studier visar att ungdomar har svårt att ta till sig information om sin sjukdom och har svårt att följa behandlingen. Sjuksköterskor som arbetar inom diabetesvården har en viktig roll i utbildningsprocessen. Syfte: Syftet med studien var att belysa sjuksköterskors upplevelser av utbildningsprocessen till ungdomar med nydebuterad diabetes mellitus typ 1. Metod: Semistrukturerade intervjuer genomfördes med elva sjuksköterskor med specialistutbildning inom hälso- och sjukvård för barn och ungdom eller som diabetessjuksköterska. Vid analysprocessen användes en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Ett övergripande tema framträdde: Betydelsen av att ge person- och familjecentrerad utbildning. Studiens resultat presenteras utifrån tre kategorier: Ungdomens olika förutsättningar, Att vara lyhörd och kunna anpassa utbildningen samt Långsiktigt förtroende. Konklusion: Sjuksköterskor som är med i utbildningsprocessen till ungdomar med nydebuterad diabetes mellitus typ 1 upplever att det är betydelsefullt att ge individanpassad utbildning. Ungdomar behöver erhålla utbildning på ett sätt som passar deras livssituation. Sjuksköterskor behöver vara uppdaterade gällande forskning om utbildningsprocessen hos ungdomar med nydebuterad diabetes mellitus typ 1 för öka sin kompetens och på så sätt ha möjlighet att på ett bättre sätt kunna anpassa utbildningen till ungdomar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)