Tjänsteinnovation inom konsultbolag En fallstudie i hur konsultbolag arbetar med tjänsteinnovation

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Digitalisering i kombination med omställningen av ekonomin från produktbaserad till tjänstebaserad har inneburit ett ökat behov av att aktivt arbeta med tjänsteinnovation, framförallt i tjänstebolag som konsultbolag. Trots detta behov finns en brist på forskning kring hur tjänstebolag som konsultbolag arbetar med tjänsteinnovation. Studiens syfte är att bidra med kunskap till tjänsteinnovationsområdet och att ta reda på hur konsultbolag arbetar med tjänsteinnovation. Forskningsfrågan som studien hade som mål att besvara var därmed “Hur arbetar konsultbolag med tjänsteinnovation?”. För att ta reda på detta utfördes en fallstudie på ett stort konsultbolag i Sverige, där bolaget var representativt för bolagen inom dess bransch. I samband med fallstudien genomfördes semistrukturerade intervjuer med fyra anställda som arbetar med strategiska frågor inom konsultbolaget. Genom att använda ett teoretiskt ramverk som definierar olika sätt att arbeta med tjänsteinnovation kunde informanternas svar analyseras, vilket ledde till att den vetenskapliga frågan kunde besvaras. Studiens resultat visar följande: konsultbolag är innovativa när det gäller att anpassa sina tjänsteutbud efter vad marknaden efterfrågar, men att de är mindre innovativa kring att genomföra förändringar av hur tjänster säljs. Det sker inte heller någon större grad av innovation kring vilka kundsegment som konsultbolag arbetar mot och inom vilka geografiska områden som konsultbolagen arbetar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)