Budgetstyrning i den kommunala grundskolan : En intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

Sammanfattning: Det finns idag en osäkerhet över hur budgeten bör användas och hur den påverkar den offentliga sektorn. I den kommunala grundskolan är det rektorerna som fördelar resurserna inom deras skola och är ansvarig för att inte gå med underskott. Samtidigt måste rektorerna ta hänsyn till det uppdrag de har från staten där elever ska få det stöd de behöver. Studiens har som syfteatt undersöka budgetens användning och utförande inom den kommunala grundskola. I den teoretiska referensramen så förklaras budgeten och vilka skillnader som förekommer mellan offentlig sektor och privat sektor. Vidare beskrivs budgetprocessen och känd kritik mot budgeten. Till sist presenterasAgentteorin, Stewardship-teorin och McGregors teori X & teori Y. Teorierna belyser hur budgeten används och hur den påverkar de anställda inom verksamheten. Den metoden som används är kvalitativ metod och data insamlades med semistrukturerade intervjuer. Sex rektorer från kommunala grundskolor i Karlstad kommun intervjuades. I resultatet redovisar vi tre olika kategorier som påverkar budget och motivation; planeringsverktyg, motivationsverktyg samt styrmedel. I analysen så kopplades data från intervjuerna samman med den teorin och tidigare forskning som tagits fram. I vår slutsats framkom det att trots vissa svagheter med budgeten, så medfördeden en bra överblick i verksamheten och fungerade som ett ramverk för rektorerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)