Vägledare eller Coach? Studie- och yrkesvägledares arbetsmetoder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Coachning har under de senaste åren haft en stor framväxt och fungerat som en arbetsmetod. Metoden används som stöd att utveckla individer, både av individuella coacher och av ledare som använder coachning i sitt ledarskap. Syftet är att ta reda på om studie- och yrkesvägledare arbetar med coaching som en arbetsmetod i sitt arbete. Våra frågeställningar är: Hur ser studie- och yrkesvägledare på coachning och vägledning? Vilka metoder använder studie- och yrkesvägledare sig av i grundskolan? Vilket kompetensbehov finns hos vägledaren när denne arbetar som coach? För att besvara våra frågeställningar valde vi att använda oss av kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem studie- och yrkesvägledare i grundskolan. Analysen av det empiriska materialet baseras på Kommunikationsteorin som handlar om informationen som förmedlas mellan individer. Kommunikationen är idag centralt för studie- och yrkesvägledare för att skapa förståelse för sökande, som sker genom en form av ett kommunikationsbyte. Resultatet visar på att det är otroligt viktigt i både coachning och vägledning att ha en god relation och kunna lyssna noga på den sökande enligt alla våra respondenter. Metoderna varierar beroende på den sökandes behov och förutsättningar. I undersökningen framkommer även att respondenterna både har vägledningssamtal och coachning under samma samtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)