”wow, vad bra du är på korta ord och vilket minne du har!” : En studie om hur förebyggande insatser och hälsofrämjande förhållningssätt kan påverka elever i språklig sårbarhet vid stadieövergången mellan årskurs 3 och 4

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Sofia Axelsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Stadieövergången mellan årskurs 3 och 4 kan vara särskilt sårbar för elever med lässvårigheter. För att lärare ska ha möjlighet att stödja elever i språklig sårbarhet krävs kunskaper om vad som är särskilt sårbart, vilka insatser som kan implementeras och hur elever gynnas av det. Syftet med studien är att belysa hur svensklärare i årskurs 3 och 4 uppfattar att förebyggande insatser påverkar läsutveckling vid stadieövergången, med särskilt fokus på elever i språklig sårbarhet. Studien utgår från ett salutogent perspektiv och forskningsfrågorna som besvarats är: Hur uppfattar svensklärare att hälsofrämjande förhållningsätt främjar elevers läsutveckling och hälsa? Vilka förebyggande insatser anser svensklärare i årskurs 3 och 4 är gynnsamma för elever i språklig sårbarhet i stadieövergången? och Vilka erfarenheter har svensklärare av språklig sårbarhet vid stadieövergången från årskurs 3 till 4? För att uppfylla syftet har totalt sex svensklärare i årskurs 3 och 4 intervjuats genom semistrukturerade intervjuer.  Resultatet organiserades tematiskt utifrån studiens frågeställningar under rubrikerna: Upplevelser av hälsofrämjande förhållningssätt, Förebyggande insatser vid stadieövergången och Erfarenheter av språklig sårbarhet vid stadieövergången. Resultatet visar att samverkan med vårdnadshavare anses vara en resurs i arbetsprocessen med elevernas läsutveckling. Samverkan med speciallärare och specialpedagog beskrivs som en bro mellan årskurs 3 och 4, eftersom lärare kan ta hjälp av dem för att ta fram gynnsamma arbetsformer för elever. Resultatet framhåller betydelsen av rutiner samt ger exempel på vilka förbyggande insatser som anses vara viktigt vid stadieövergången. Även en tydlig ansvarsfördelning anses vara centralt för att en lyckad övergång ska ske.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)