"Yes! Rastboden är öppen!" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevers delaktighet på skolrasten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med det utvecklingsinriktade arbetet var att skapa en hållbar rastverksamhet genom ett lånesystem där fokus var att utveckla elevernas förmåga att ta personligt ansvar. Studien undersöker hur elever kan bli delaktiga, utveckla personligt ansvar, känna trygghet samt vara fysiskt aktiva under rasten. Arbetet utgår från aktionsforskning där arbetet strukturerades upp i fyra delar, planera, agera, observera och reflektera. Det innefattade också intervjuer, gruppintervjuer och enkäter. Aktionerna genomfördes 1–2 dagar i veckan under tre veckor, sammanlagt blev det sju aktioner. Lånesystemet skapades i en av skolans bodar som eleverna hade tillgång till under sin skolrast. Lånesystemet innebar att låna redskap men också att hjälpa till med utlåning av redskap genom att vara hjälpreda. Resultatet av aktioner visade att det fanns ett stort intresse bland eleverna att vara delaktiga i lånesystemet, och att de kan ta ett personligt ansvar av de redskap de lånade. Det framkom även att ett lånesystem inte behöver bidra till den fysiska aktiviteten hos eleverna, och att elevernas trygghet på rasten påverkas av hur delaktiga lärare är och vilka normer som finns på skolan. I en slutreflektion diskuterades det att ett lånesystem inte behöver innebära att eleverna känner trygghet eller blir mer fysiskt aktiva. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)