Lärarnas resonemang kring begreppet hälsa : En kvalitativstudie om hur några lärare ser på begreppet hälsa.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Seher Erzurum; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Denna studie handlar om hur ett antal lärare resonerar kring hälsa och hur de beskriver att de bedriver undervisningen utifrån kunskapsområdet hälsa. Utifrån syftet har dessa frågeställningar formulerats: Vilken syn har lärarna på begreppet hälsa? Hur bedriver de undervisningen i idrott och hälsa med fokus på hälsa? Metod Jag har använt mig av den kvalitativa forskningsmetoden med fokus på intervjuer. Jag intervjuade fyra stycket verksamma idrottslärare som undervisar i idrott och hälsa på låg och mellanstadiet. Metoden har använts för att få djupa svar på frågeställningarna. Det insamlade resultatet analyserades sedan utifrån Begreppet hälsa. Resultat Resultatet visar att lärarna har olika uppfattningar om hälsobegreppet. Den gemensamma tolkningen av hälsa är att må bra men att det finns olika faktorer som bidrar till hälsa och välbefinnande. Resultatet på hur hälsoundervisningen bedrivs visar att samtliga lärare har diskussioner och reflektioner i samband med den fysiska aktiviteten, där det även förekommer diskussioner om kosten. Slutsats Slutsatsen från denna studie är att lärarna tolkar begreppet hälsa på sitt eget sätt och deras tolkningar lägger grunden för deras hälsoundervisning. Samtliga lärare arbeta med hälsa genom aktiviteterna som utförs i ämnet, där det teoretiska och praktiska går hand i hand.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)