Det mångprofessionella elevhälsoteamet samt studie- och yrkesvägledarens roll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Studien syftar dels till att undersöka hur samverkan respektive samarbete kan ske utifrån arbetet med elevhälsoteam (EHT). Dels att lyfta fram hur hälsofrämjande och förebyggande arbete kan ske i de perspektiven. Studiens frågeställningar handlar om hur olika yrkeskategorier ser på sina egna och på andras uppdrag inom EHT i relation till samarbete och samverkan i skolan och externt. Tidigare forskning beskriver internationella och nationella perspektiv utifrån syftet med studien. Interaktionsteori och systemteori är teoretiska utgångspunkter som båda lyfter fram samspel som essentiellt i mänskliga sammanhang. Metodval är hermeneutik vilket är en tolkningslära. Metoden grundas på sex intervjuer med olika yrkeskategorier. Viktigaste resultat av undersökningen visar att samverkan respektive samarbete ger insyn i varandras uppdrag inom EHT. Att samverkan respektive samarbete kan tolkas ha olika innebörd och uppfattas olika. Att det är önskvärt med mer samarbete mellan EHT och skolan i övrigt kring övergripande hälsofrämjande och förebyggande arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)