Kvinnors och mäns marknadsarbete i Sverige 1989-2008 - en empirisk studie om förändringar och skillnader mellan könen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Arbetsmarknadsutbudet för män och kvinnor har historiskt uttryckt sig olika. I Sverige har ett högt arbetskraftsdeltagande givit landet en framträdande position i internationella jämförelser om jämställdhet på arbetsmarknaden mellan könen. Syftet med denna uppsats är att i en egen undersökning beräkna arbetsmarknadsutbudet för män och kvinnor åren 1989-2008 som uppföljning av en tidigare studie på området. Som grund ligger SCB: s Grundtabeller med data över arbetsmarknadsbeteendet hos män och kvinnor i Sverige. Med hjälp av olika definitioner för att räkna ut marknadsarbetet hos män och kvinnor kan skillnader mellan könen uppvisa olika trender och mönster. Resultaten i den undersökning jag genomfört skiljer sig åt beroende på använd uträkningsmetod, där användandet av antalet timmar i marknadsarbete per vecka uppvisar de största skillnaderna mellan könen, men också de största förändringarna över den studerade tidsperioden. Sedan diskuterar jag i min uppsats olika socioekonomiska förändringar som skett i Sverige under perioden, t.ex. en mer generös föräldraförsäkring, avkastningen på marknadsarbete och individers preferenser och familjebild som kan hjälpa till att förklara resultaten i min undersökning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)