Skolsköterskans arbete med att förebygga graviditet i övre tonåren

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Svenska ungdomars sexuella risktagande har ökat de senaste åren genom exempelvis oskyddat sex utan kondom och flera olika sexpartners, vilket kan leda till ofrivillig graviditet och abort. Skolsköterskans uppgift är att främja sexuell hälsa hos eleven, minimera sexuellt risktagande och motivera ungdomar till att ändra sin attityd kring sexuell hälsa och således öka användningen av preventivmedel. Syfte: Att undersöka hur skolsköterskan arbetar med att förebygga graviditet i övre tonåren. Metod: Semistrukturerade intervjuer med tio skolsköterskor i Skåne. Intervjuerna analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Ur analysen redovisades två huvudkategorier Utmaningar i mötet och Skolsköterskans förebyggande arbete. Samarbete kring sexualundervisningen med övrig skolpersonal varierade. Skapa trygghet och förtroende mellan skolsköterska och elev var av betydelse. Det fanns skillnader mellan pojkar och flickors ansvarstagande gällande preventivmedel och kunskapsnivån kring elevernas sexuella hälsa varierade. Skolsköterskorna upplevde att det fanns vissa grupper som kunde vara särskilt utsatta för ofrivilliga graviditeter. Konklusion: Skolsköterskorna hade en önskan om att få vara mer inkluderande kring elevernas sexuella hälsa. Med gemensam undervisning där lärarens och skolsköterskans olika kompetenser tas till vara på samt samordning med externa verksamheter kan kunskapen nå fram till eleverna, både på grupp- och individnivå. Det finns fortfarande ojämlikheter mellan pojkar och flickors ansvarstagande relaterat till preventivmetoder. Skolsköterskan behöver därför anpassa sin undervisning så att ungdomarna kan ta ett jämställt ansvar för sin sexuella och reproduktiva hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)