Nästan som ett kärleksförhållande - En studie om hur idrottslärares uppdrag har förändrats från 1970-talet till idag

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Författare: Anna Fredriksson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Skolämnet idrott och hälsa har under de senaste decennierna genomgått förändringar. Ämnets mål har blivit större och bredare, samtidigt som innehållet utvidgats och antalet undervisningstimmar minskat. Tidigare forskning har visat att det inte har varit så lätt för lärare att anpassa sig efter de förändringar som har ägt rum vilket gjort att lärare inte följt kursplanens intentioner fullt ut. I och med en ständig samhällsutveckling förändras skolans verksamhet. Det medför att det kommer ut nya läroplaner vilket ställer krav på att lärarna måste vara i takt med dessa förändringar och anpassa sig därefter. Det har inte alltid visat sig vara så lätt. Den tidigare forskningen visar att det råder en obalans mellan hur tiden ska fördelas på de olika momenten. Detta medför att det skapas många frågor kring idrottslärares egna syn på sitt ämne och hur de har kunnat anpassa sig efter de förändringar som ämnet har genomgått. Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare förhåller sig till idrottsämnets kursplan ur ett historiskt perspektiv. Målet är att ta reda på hur idrottslärarna har förhållit sig till kursplanens uppdragsformuleringar från lgy 70 till lgy 11. Studien har genomförts med en kvalitativ semistrukturerad intervju där lärarna har berättat om stora delar av sin egen verksamhet under deras verksamma år som lärare. I det framkomma resultatet gick det att urskilja tre huvudkategorier om hur lärarna såg på sitt uppdrag i ämnet över tid och hur de har förhållit sig till dem. De tre huvudkategorierna är: en förändrad komplexitet i ämnet, ekonomin och rektorns makt samt ämnets uppdrag kopplat till eleverna. Som slutsats framgår det vilka förändringar som ämnet har genomgått med att ämnet blivit större och bredare. Lika så framkommer det att olika faktorer så som resurser, ekonomi och segregation har påverkat lärarnas uppdrag och sätt att lära ut kunskapsinnehållet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)