Könsmönster i förskolan. : Hur påverkas förutsättningar för barns jämställdhet av lekmaterial och den fysiska lekmiljön?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: InledningSom en del av samhället har förskolan och pedagoger ett tydligt ansvar att medvetet arbeta för att främja jämställdhetsarbetet. Studien handlar om pedagogers arbete med det jämställdhetsuppdrag som framkommer i förskolans läroplan. Fokus i undersökningen är vilket lekmaterial pedagoger väljer att erbjuda barnen, vilka miljöer som skapas och vilka lekar som uppstår i miljöerna. Studien undersöker också om alla barn, oavsett kön, har samma tillgång till alla utrymmen på förskolan.SyfteSyftet med denna studie är att undersöka hur könsmönster i förskolan visar sig i förskolans verksamhet och dess påverkan för barns fostran till jämställdhet.MetodStudien är en kvalitativ undersökning där observationer valts som metod för insamling av data.ResultatResultatet har visat att pedagogers val av lekmaterial kan vara avgörande för jämställdheten i barngruppen när det gäller barnens tillgång till alla utrymmen i förskolan. Dessutom visade observationerna att lekmaterialet som erbjuds påverkar barns förutsättningar för lek och även deras möjligheter till lika utvecklingspotential. I de rum där pedagoger valde att erbjuda traditionella pojk- och flickleksaker lekte barnen könstereotypa lekar där könsmönster och könsroller kunde observeras. I de andra rummen där majoriteten av lekmaterial var könsneutralt valde barnen könstereotypa lekar i mycket mindre grad eller inte alls. Gränsöverskridande lekar var representerade på båda förskolorna även om de inte var många. Alla barn, oavsett kön sökte sig till alla rum vilket kan innebära att lekmaterialet var attraktivt för alla barn och att rummen inte var könsmärkta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)