Om barn i behov av särskilt stöd / Children with sepcial needs : Pedagogers samverkan med föräldrar / Pre-school teachers´cooperation with parents
Sammanfattning: Studiens syfte var att ta reda på hur pedagoger ser på samverkan med föräldrar till barn i behov av särskilt stöd och hur de kommunicerar med föräldrarna. Studien gjordes genom intervjuer med pedagoger i förskolan för att få reda på hur pedagogerna ser på samverkan med föräldrarna. Pedagogerna fick också berätta om vilka barn som de ansåg vara barn i behov av särskilt stöd och hur de kommunicerade med deras föräldrar. Resultatet visar att pedagoger ansåg att det var viktigt att vara tydliga och ärliga mot föräldrarna. Det var också viktigt att vara lyhörda för vad föräldrarnas oro och bekymmer handlade om och att lyssna på föräldrarna. Kommunikationen med föräldrarna skedde både i den dagliga kontakten och på enskilda möten. Pedagogerna ansåg att man inte skulle prata om barnens svårigheter i den dagliga kontakten utan ha enskilda samtal för det, vilket pedagogerna också tydligt förklarade för föräldrarna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)