Om barn i behov av särskilt stöd / Children with sepcial needs : Pedagogers samverkan med föräldrar / Pre-school teachers´cooperation with parents

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Jessica Norss; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte var att ta reda på hur pedagoger ser på samverkan med föräldrar till barn i behov av särskilt stöd och hur de kommunicerar med föräldrarna. Studien gjordes genom intervjuer med pedagoger i förskolan för att få reda på hur pedagogerna ser på samverkan med föräldrarna.  Pedagogerna fick också berätta om vilka barn som de ansåg vara barn i behov av särskilt stöd och hur de kommunicerade med deras föräldrar. Resultatet visar att pedagoger ansåg att det var viktigt att vara tydliga och ärliga mot föräldrarna. Det var också viktigt att vara lyhörda för vad föräldrarnas oro och bekymmer handlade om och att lyssna på föräldrarna. Kommunikationen med  föräldrarna skedde både i den dagliga  kontakten och på enskilda möten.  Pedagogerna ansåg att man inte skulle prata om barnens svårigheter i den dagliga  kontakten utan ha enskilda samtal för det, vilket pedagogerna också tydligt förklarade för föräldrarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)