Diskriminering i marknadsföring : En studie om vilken påverkandiskriminering i marknadsföring har på konsumenters attityd, förtroende och lojalitetgentemot ett varumärke

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Samtidigt som företag försöker bygga relationer till sina konsumenter sker det ibland misstag i kommunikationen som påverkar konsumenternas uppfattning om varumärket. Detta kan exempelvis ske i form av avsiktlig eller oavsiktlig diskriminering i marknadsföring. Tidigare studier har undersökt detta och kommit fram till att reklam ofta diskriminerar människor utifrån bland annat hudfärg, ras och kön. Dock finns det ett gap i litteraturen om hur sådan marknadsföring faktiskt påverkar konsumenter. Syftet med denna studie är därmed att undersöka vilken effekt diskriminerande marknadsföring har på konsumenters attityd, förtroende och lojalitet gentemot ett varumärke. För att genomföra undersökningen tillämpades en kvantitativ insamlingsmetod i form av en enkät. Totalt samlades det in 127 giltiga svar. Resultatet visar att konsumenters attityd, förtroende och lojalitet gentemot ett varumärke påverkas negativt när de exponeras fördiskriminerande reklam. Även ålder visar sig ha en effekt på hur diskriminerandemarknadsföring uppfattas där ju äldre en konsument är, desto mindre diskriminerande uppfattas reklam. Ålder har dock ingen påverkan på hur attityd, förtroende och lojalitet gentemot ett företag påverkas vid exponeringen av diskriminerande marknadsföring. Slutsatsen som dras i denna studie är att diskriminerande marknadsföring har en negativ effekt på konsumenters attityd, förtroende och lojalitet gentemot ett varumärke. Attityd visar sig påverkas mest negativt, följt av förtroende och sedan lojalitet. Denna studie är skriven på svenska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)