Distanserad användning av Onlinebaserad skolmiljö i skolan : En kvantitativ fallstudie om elevers upplevelse av Synkrona kommunikationsverktyg & Lärplattformar

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: En Nationell digitaliseringsstrategi släpptes av svenska myndigheter året 2017. Syftet med strategin om att digitalisera skolverksamheten har till syftet att öka effektivitet och stimulering i samband med skolverksamhet och elev. Baserat på omständigheter har skolan behövt digitalisera sin verksamhet i gymnasiet i full utsträckning. Syftet med studien har varit att undersöka hur de digitala tekniker och plattformar som har använts i skolan, gymnasiet, har påverkat gymnasieeleverna. Baserat på en förundersökning, som syftade till att ta reda på vilka tekniker som eleverna använt, har studien format en kvantitativ enkätundersökning. Detta baserat på de aktiviteter som utövas med hjälp av den använda tekniken, informationen om detta samlades även det in under förundersökningen. Studien undersöker hur Onlinebaserad skolmiljö har upplevts av elever, specifikt tre områden inom elevers personliga prestation har undersökts. De tre områdena är: koncentration, inlärning och kommunikation.  Avsnittet som presenterar resultat visar att det finns betydande brister inom de tre olika områdena inlärning, koncentration och kommunikation. För koncentration visade studiens resultat att elever blir distraherade av olika faktorer runt skolarbetet som lockade uppmärksamhet från lektion. För inlärning visade resultatet att majoriteten av eleverna tappar koncentration som leder till försämrad inlärning. Inom kommunikation visar studien att elever använder hellre externa verktyg utanför det erbjudande gränssnittet. Bland annat påverkar den använda teknikens mjuk och hårdvara kvalitén i skolverksamheten, som påverkar eleverna som deltar i skolans aktiviteter online på distans. I studien framkom det att det finns blandade attityder gentemot digitaliseringen som möjliggör distanserat skolarbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)