Värdegrund i barnböcker : en kvalitativ textanalys

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Det här är en studie som handlar om barnböckers innehåll. Syftet med studien var att synliggöra olika värdegrundsaspekter som finns i barnböcker i förskolan. Fokus var jämställdhet med ett särskilt fokus på stereotypa könsmönster. Ett urval av barnböcker som lånas ut via barnboksbussen låg till grund för studien och det var metoden kvalitativ textanalys som tillämpades. Både en styrd analys och en mer öppen analys gjordes för att få fram resultatet. Vid den mer öppna analysen framträdde värdegrundskopplade ord som gemenskap och respekt. Tidigare forskning visade att andra värdegrundskopplad ord som omsorg och empati var viktiga och tillsammans med orden gemenskap och respekt var dessa ord värdefulla för den här studien. Resultatet visade olika sätt att synliggöra värdegrund, till exempel att gemenskap kunde ses som vänskap och empati kunde handla om inkludering. I diskussionsdelen lyfts vikten av böckers inflytande i förskolan fram men arbetet med värdegrund och demokrati utförs inte bara med hjälp av böcker. Studiens kunskapsbidrag inom ämnet kan utveckla pedagogers förståelse för vikten av barnböckers innehåll.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)