Att bygga en destinations varumärke : en studie om hur Destination Marketing Organizations använder sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Författare: Emelie Borg; Evelina Pettersson Bråthe; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Aldrig tidigare har det varit så viktigt för destinationer att på ett strategiskt och effektivt sättanvända sig av sociala medier. Den digitala förändringen har gjort det möjligt för ett varumärkes följare på sociala medier att uttrycka, utbyta och dela tankar samt åsikter om varumärket med andra. Detta sätt att utbyta information kallas Electronic Word of Mouth(eWOM). Ett gap i den befintliga litteraturen är forskning som förklarar hur de sociala medierna och eWOM används strategiskt vid varumärkesbyggande av destinationer. Syftet med studien är att beskriva hur Destination Marketing Organizations i Sverige använder sociala medier samt eWOM som ett verktyg för att bygga destinationens varumärke. Studien är gjord med en kvalitativ forskningsstrategi och empiri har samlats in via semistrukturerade intervjuer och dokument som datakälla från DMO:erna Visit Sweden samt Visit Varberg. Studiens slutsats är att båda DMO:erna arbetar med flera olika sociala medier i syfte att skapa kunskap om, inspirera och engagera sina målgrupper för att bygga sina varumärken. De båda anser att arbete med oberoende ambassadörer är ett genuint sätt att bygga destinationens varumärke samt sprida det på sociala medier. Det som skiljer dem åt vad gällerarbetet med sociala medier är att det enbart är Visit Sweden som utvecklat en digital strategiför att på så vis strategiskt kunna bygga sitt varumärke med hjälp av den. Uppsatsen är skriven på svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)