Bråk, en betydelsefull utmaning i matematik : En kvantitativ studie i form av intervention inom bråk på gruppnivå, Tier 2 i matematik på introduktionsprogrammet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studien har utgått från en modell, Respons to Intervention (RTI) och syftet har varit att bidra med kunskap om interventioner och att undersöka om en intervention, RTI på Tier 2nivå, i matematik inom området bråk genom explicit undervisning, laborativt material och digitalt läromedel (Nomp) har effekt på elever i svårigheter i matematik (årskurs 9) på introduktionsprogrammet. Urvalet av elever byggde på ett övergripande matematiktest som alla elever (n=40) i fyra olika matematikklasser genomfört vid samma tillfälle på introduktionsprogrammet på en gymnasieskola. För denna kvantitativa studie har både en experimentgrupp och en kontrollgrupp använts. 9 elever genomförde ett interventionsprogram gällande bråk, med fokus på begreppslig förmåga och procedurförmåga under tre veckor. Kontrollgruppen erhöll ingen interventionsinsats inom bråk utan deltog i den ordinarie matematikundervisningen om bråk.   Studiens resultat bygger på vår insamlade data i form av medelvärden på gruppnivå från interventionsgruppen och kontrollgruppen, från elevernas resultat på förtest och eftertest och analyser av dessa som vi genomfört med hjälp av SPSS (ANOVA). I resultatet framkom att båda grupperna utvecklats men interventionsgruppen hade som helhet utvecklats och blivit signifikant bättre än kontrollgruppen. När det gällde begreppslig förmåga visade mätningarna på att interventionsgruppen hade blivit statiskt signifikant bättre än kontrollgruppen. Gällande procedurförmåga utvecklades båda grupperna och blev bättre, men mätningarna visade inte på någon signifikant skillnad mellan grupperna. Resultatet visade även på betydelsen av att fokusera på begreppslig förmåga och att använda sig av både konkret och abstrakt material, för att elever ska få djupare förståelse för området bråk, där användning av tallinjen underlättade för eleverna i interventionsgruppen att förstå att bråktals värde. Det är önskvärt med fler studier där äldre elever ingår då behovet är stort (många äldre elever befinner sig i matematiksvårigheter) och det finns få studier att ta del av. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)