Utvärdering av ett nytt underhållsprogram

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: ALSTOM Power Customer Service har tagit fram ett flödesschema för hur underhållsarbetet är tänkt att se ut. Underhållsprogrammet delas in i de fem faserna förberedelse-, sälj-, order-, genomförande- och rapportfas. Schemat beskriver hur det är tänkt att arbetet ska struktureras mellan tekniker, säljare, montörer/inspektörer och projektledare. Syftet är att skapa rutiner och system för underhållsprogrammet med avgränsningar för de olika ansvarsområdena. En stor del av arbetet bygger på rutin och erfarenhet. Det tänkta flödesschemat följs inte alltid av de olika leden i underhållsarbetet. Intervjuer med några inblandade personer ger en delvis annorlunda bild av arbetsflödet. Generellt finns problem med rapportering och uppföljning då inget finns sparat och dokumenterat i databaser. Databasprogrammet Datastream 7i utvärderas i denna rapport. Det är ett fullt WEB-anpassat system med ett lättanvänt grafiskt användargränssnitt (GUI). Systemet är uppbyggt av 12 moduler som kan kombineras ihop och köpas in efter behov. För underhållsprocessen behövs 4-5 moduler som gås igenom grundligt. Systemet bygger på skapandet av arbetsorder som läggs upp i hierarkier. Standardarbetsorder och underordnad arbetsorder är viktiga begrepp. Kopplingar till lager, inköp och budget går att lägga till. Likaså projektplanering och processer kring arbetsflöde. 7i är kraftfullt och användbart för betydligt mer än underhåll inom ALSTOM. Då det finns flera generationer av turbiner och olika moduler är ett stort och viktigt önskemål att kunna finna rätt typ av underhåll för den unika turbinen. Det finns dessutom tre nivåer av underhåll (stor revision, begränsad revision och säkerhetsinspektion) vilket gör kombinationerna av underhållsaktiviteter stort. Ett önskvärt tillstånd är att kunna välja modell och modul av turbin samt typ av revision och sedan få fram de aktiviteter och rapporter som är nödvändiga. Datastream löser det problemet genom att man får definiera varje enskild turbin som ett unikt objekt. Man definierar vilka olika delar som turbinen består av. Aktiviteter defineras i ett schema för förebyggande underhåll som styrs av periodtid, mätarintervall eller ett exakt datum. Det går också att använda sig av klassificerade besiktningspunkter på turbinerna som styr när underhåll ska göras. För att ALSTOM ska kunna använda sig av Datastream 7i behöver man ändra vissa delar av sitt underhållsarbete. En oro finns för att registrera och underhålla en så stor databas som det kommer att bli tal om. Fördelar är man kan följa upp händelser och aktiviteter då allt kommer bli registrerat i en databas. Det blir också lättare att få en överblick och att komma in som ny då mycket tidigare har byggt på enskilt kunnande och erfarenhet. Dokumentation och instruktion blir tydlig och detaljerad. Information behöver också bara ändras på en plats i ett nytt databassystem där allt är länkat. Detta är en stor fördel mot idag. För att lyckas införa ett nytt system krävs utbildning och en möjlighet av att delta i processen. Alla inblandade behöver förstå vikten av att modernisera ALSTOM Power Customer Service.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)