Inkludering i förskolan - Att arbeta för en förskola för alla : En kvalitativ studie med förskollärare
Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka verksamma förskollärares erfarenheter av inkluderande arbetssätt av alla barn i förskolan, samt hur de arbetar för att uppnå det. I studien tillämpades en kvalitativ forskningsansats. Data samlades in genom ett online frågeformulär med öppna frågor som analyserades med hjälp av tematisk analys. Deltagarna i undersökningen valdes genom ett bekvämlighetsurval och totalt deltog tolv förskollärare, tre män och nio kvinnor.Resultatet visade att samtliga förskollärare anser att förskolans miljö är viktig för att lyckas med inkludering. För ett lyckat inkluderingsarbete krävs att alla barn ska hitta en plats, där deras intressen tas tillvara och synliggörs. För detta krävs det enligt förskollärarna en organisation som kan skapa en gynnsam struktur över förskolans verksamhet och lärmiljöer. Samtliga förskollärare var eniga om att en tydlig struktur skapar trygghet i barngruppen. I resultatet framgår det att förskollärares engagemang samt en medvetenhet om sitt uppdrag är avgörande för förskolans inkluderingsarbete. Arbetslaget måste ha en samstämmig barnsyn, som inser vikten av alla barns rätt till delaktighet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)