Konkurrensbegränsande kommunal säljverksamhet : Särskilt om 3 kap 27 § Konkurrenslag och Art 107(1) FEUF

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Juridiska institutionen

Författare: Ida Ehrencrona; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker och analyserar 3 kap 27 § Konkurrenslag (2008:579) (KL) och Art 107(1) Fördraget om Europeiska unionens Funktionssätt (FEUF) med målsättning att klargöra hur och om, dessa regler kan användas för att reglera konkurrensproblem mellan kommunala och privata aktörer. Uppsatsen utgår från det faktum att Art 107(1) FEUF och 3 kap 27 § KL kan vara en del av samma kedja; där 3 kap 27 § KL reglerar ett konkurrensbegränsande marknadsbeteende reglerar Art 107(1) FEUF det som kan möjliggöra ett konkurrensbegränsande marknadsbeteende. Resultatet av uppsatsen gör gällande att Art 107(1) FEUF och 3 kap 27 § KL båda kan reglera konkurrensproblem mellan kommunala och privata aktörer fast under olika förutsättningar. En kommun som ger stöd till eget bolag riskerar att bryta mot Art 107(1) FEUF om stödet inte är marknadsmässigt. Detta har tidigare inte uppmärksammats då en utredning om påverkan på samhandeln inte har analyserats vid konkurrensproblem mellan kommunala och privata aktörer. Samhandelskriteriet kan vara uppfyllt vid konkurrensbegränsande kommunal säljverksamhet då det är den potentiella effekten på samhandeln som är av betydelse. Det som däremot begränsar tillämpningen av Art 107(1) FEUF är att stödet till eget kommunalt bolag måste överstiga 200 000 euro beräknat under tre beskattningsår enligt ”de minimis” förordningen. Konfliktlösningsregelns tillämpningsområde är bredare än Art 107(1) FEUF då konfliktlösningsregeln fångar upp konkurrensbegränsningar som inte bara beror på stödgivning. Hur en konkurrensbegränsning faktiskt kan påvisas är dock fortfarande till del oklart, men försök har gjorts i uppsatsen att resonera kring detta. Uppsatsen slutsats är att både Art 107(1) FEUF samt konfliktlösningsregeln kan reglera konkurrensproblem mellan kommunala och privata aktörer. Av denna anledning har en kommun dubbla skäl att se över den egna verksamhet speciellt vid nyetablering av verksamhet eller expansion av befintlig verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)