Motorisk träning : Utvärdering av en pedagogik med inriktning mot de grovmotoriska grundformerna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna studie är inriktad mot motorisk träning och utveckling hos förskolebarn. Studien syftar till att besvara frågeställningen: Hur påverkas den motoriska förmågan hos elever i en förskoleklass av en undervisning i idrott & hälsa som inriktas mot de grovmotoriska grundformerna? Frågan besvaras genom att jämföra den motoriska förmågan hos två grupper förskolebarn. En försöksgrupp, där undervisning präglas av motorisk träning med inriktning mot de grovmotoriska grundformerna och en kontrollgrupp där verksamheten leds av ordinarie lärare och där observationsresultat visar att få motoriska moment är inkluderade. Motivet bakom studien utgår ifrån förskolebarns särskilda behov av motorisk träning och stimulering samt skolans uppdrag att eleverna i skolan; ”utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning” (Lpo 94). Inför studien lät vi båda grupperna genomföra en rad olika motoriska tester, vilka skapade ett dataunderlag som utgångspunkt. Därefter följde en sjuveckorsperiod där båda grupperna hade undervisning i idrott & hälsa två gånger i veckan. Vid periodens slut genomförde grupperna återigen testerna och jämförde utvecklingen. Det resultat som framkom pekar mot att motorisk träning förbättrar barns motoriska förmågor, då försöksgruppen vid andra mättillfället uppvisade en större förbättring i samtliga tester. Det ska dock tilläggas att det inte går att generalisera dessa resultat på en större population, då urvalsgrupperna i den aktuella studien var små.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)