Den "Muslimska kvinnan" i läroboken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: SammanfattningHur framställs muslimska kvinnor i läroböcker framtagna att följa GY11? Det har varit dennauppsats huvudfrågeställning. Med utgångspunkt i ett teoriavsnitt som presenterar aktuelltforskningsläge kring muslimsk feminism framställdes en kodningsmanual som har använtssom redskap för att analysera fem stycken läroböcker. Det som framförallt framkommer i denteoretiska utgångspunkten är kontextens betydelse och vikten av omtolkningar för att förståislam på ett, för de muslimska feministerna, rätt sätt.Bilder, ord, meningar och uttryck för idéer har plockats ut och redovisats. Resultatet visar enspridd bild av förankring i forskning kring berörda ämne. Analysen påvisar attläromedelsförfattarna i relativt stor utsträckning använder relevanta begrepp men däremotsaknas en koppling till forskning som berör ämnet i nästan samtliga läroböcker._____________________________

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)