Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnensupplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och vilket språkvårdnadshavarna talar i hemmet. Pedagogerna är enade om att de barn som aktivt talar modersmålet i hemmet, utvecklarett starkt modersmål, vilket bidrar till att dessa barn också utvecklar svenskan snabbt. För att detta sambandet ska gälla,krävs det dock att vårdnadshavarna behärskar modersmålet så att barnet får ett rikt och nyanserat ordförråd. Dendidaktiska konsekvensen av denna studies resultat är att förskollärare stimulerar barn i deras modersmålslärande, mensamtidigt skapar möjligheter för barnet att utveckla det svenska språket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)