Ris och ros - En analys av faktorer bakom betygsättnigen i 1200 hotellrecensioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: När världen blir mer digitaliserad och våra konsumtionsbeslut baseras på andras recensioner är det intressant att studera vilka faktorer som påverkar vår uppfattade tillfredsställelse. 1200 hotellrecensioner analyseras för att sätta fingret på vilka faktorer som kan vara avgörande när individer ger avvikande positiva eller negativa betyg. Studiens kärna består av tolv faktorer samt sex olika kulturgrupper och sex språkgrupper, och hur dessa påverkar hur konsumenter överraskas och ger extrembetyg på förväntningsvaror. Studien är huvudsakligen nationalekonomisk men knyts samman med den beteendevetenskapliga vetenskapsgrenen genom teorier om könsspecifik aggressivitet, social bestraffning, osolidariskt beteende vid anonymitet, home-bias och kulturella värderingar. Den omfattande datan analyseras i fyra olika binära regressioner och resultaten diskuteras i sammanhang med teorierna. Resultaten visar att konsumenters BNP per capita och köpkraftsparitet har viss inverkan på hur betygssättningen sker, vidare har även recensentens kön, om denne väljer att vara anonym, om resan sker i jobb eller på fritiden samt hur lång recensionen är en påverkan. Inom kultur och språkgrupperna visade katoliker, engelskspråkiga, tysktalande och ostasiater signifikant påverkan på topp- och bottenbetyg. Resultaten har bland annat belyst hur individer ömsom är irrationella, ömsom rationella i sina uppfattningar om ekonomiska beslut och ger utrymme för framtida forskning inom olika vetenskapsgrenar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)