Kompetensutveckling i hotellbranschen - En enkätundersökning med frontlinjepersonal

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med vår magisteruppsats är att undersöka vilken vikt ledning inom hotellbranschen lägger vid att utveckla personalens kompetens. Detta kommer vi att göra genom att kartlägga frontlinjepersonalens upplevelser kring sin kompetensutveckling. Vi valde att tillämpa ett kvantiativt mätinstrument, enkätundersökning, som vi delade ut till samtliga hotell i Helsingborg. Uppsatsens teoretiska förankring sammanställde vi i en modell som innefattade följande element; kunskapsskapande, kompetens, lärande och utveckling samt slutprodukt: utvecklad kompetens. Vår slutsats var att ledning inom hotellbranschen lägger vikt vid utveckling av personalens kompetens, främst genom utvecklingsaktiviteter som utförs på plats i anknytning till det dagliga arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)