Det är en blick : Att kunna samverka för ökad förståelse för barn som utreds för eller har fått diagnosen selektiv mutism i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Det finns barn i förskolan som varken pratar med förskolepersonalen eller med de andra barnen trots att de pratar med vårdnadshavarna och i hemmet utan problem. Detta betecknas som ett ångestsyndrom och benämns selektivmutism (SM). Det här kan innebära att de kommer efter i sin sociala utveckling och riskerar utanförskap. Diagnosen anses relativt ovanlig men den uppkommer oftare hos flerspråkiga barn, vilket kan leda tillsvårigheter i en mångkulturell förskola. Följaktligen bör det vara viktigt för förskolepersonalen tillsammans med specialpedagogen att få ökad förståelse för vad det kan innebära att ha ett barn med diagnosen selektiv mutism (SM) i förskolan. Syftet med studien var därför att beskriva och analysera olika upplevelser och tolkningar om hur det är att arbeta med dessa barn och att beskriva de stödåtgärder som anses behövas i verksamheten. Den metod som användes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tre förskolepersonal, en specialpedagog och en logoped. Urvalet av deltagarna utgick ifrån att söka forskningspersoner som har arbetat eller arbetar med barn som inte pratar eller barn som utreds för eller har fått diagnosen SM. Studien genomfördes i en mångkulturell förskola. Det insamlade materialet transkriberades och delades in i olika områden. Vidare analyserades resultatet i relation till tidigare forskning och utifrån studiens teoretiska utgångspunkter kunde en förståelse för materialet utrönas. De teoretiska utgångspunkter som studien utgick ifrån var ett sociokulturellt synsätt med ett relationellt förhållningssätt och ett inkluderande arbetssätt. Resultaten visar att det är viktigt att alla som arbetar kring barn som utreds för eller har fått diagnosen SM har ett gemensamt förhållningssätt. Och slutsatsen är att med ökad förståelse om vad det kan innebära att arbeta med barn som inte pratar är att tidiga insatser gynnar barnens utveckling. Därför framkommer också vikten av att samverka med de yrkesprofessioner som arbetar med barnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)