Automatisk synonymgenerering med Word2Vec for query expansion inom e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: I detta arbete undersöks hur väl automatisk synonymgenerering genom maskininlärnings-metoden Word2Vec, som tränats över en datamängd från Google News på hundra miljarder ord, lämpar sig för query expansion inom ehandel. Detta görs genom användning av produkt- och eventdata från ett välkänt modebolag där synonymer genereras utifrån söksträngar som loggats i eventdata genom olika metoder som i sin tur bildar synonymböcker som används i framtida sökningar med hjälp av query expansion. För att kunna besvara studiens forskningsfrågor utförs först en kvantitativ analys. Denna analys utförs på data som matchade köp, produktträffar, no-hits och söktid. Information om denna data genereras utifrån en söksimulator som simulerar loggade händelser från användarsessioner i ett ehandelssystem. Därefter filtreras de genererade synonymböckerna genom att ta bort synonymer som är kopplade till de söksträngar som producerat ett sämre resultat i simuleringen med synonymer, än utan. För att validera vårt resultat från den kvantitativa analysen utförs även en kvalitativ analys på skillnaden i sökresultatet som de olika metoderna tar fram, där vi undersöker vad det är för produkter som tas fram med hjälp av synonymerna, för att undersöka dess relevans. Våra tester uppvisar att ett lägre tröskelvärde leder till fler produkträffar och minskar antalet no-hits. Antalet produktträffar ökades med mellan 4\%-10\%, no-hits reducerades med mellan 11\%-22\%. I de fall där söksträngen har tilldelats bra synonymer påverkas relevansen av produkterna positivt då fler relevanta produkter dyker upp i sökresultatet. I de fall där söksträngen har tilldelats mindre bra synonymer påverkas relevansen av produkterna negativt då vissa irrelevanta produkter dyker upp i sökresultatet som användaren antagligen inte vill se i sitt sökresultat. I alla fall där de automatiskt genererade synonymerna används så befinner sig majoriteten av alla köpta produkter i den första halvan av sökresultatet, däremot minskar antalet köpta produkter på den första platsen i sökresultatet i alla fallen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)