Ruttoptimering : Insamling av avfall med frontlastare i Stockholm och Uppsala

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Författare: Joakim Svedberg; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ragn-Sells AB anser att deras avfallsinsamling i Stockholm och Uppsala är ineffektiv och man önskar generera nya rutter för sina fem frontlastare som utför insamlingen. Rapporten presenterar ett förslag på nya rutter samt en analys av nuvarande rutter för att en frontlastare ska kunna tas ur drift. Kunderna efterfrågar olika tömningsfrekvens och olika sorters material kan inte blandas utan måste köras på olika rutter. Rutterna har möjlighet att starta från olika depåer, men måste avsluta i samma som den startar. Vilka material som kan tömmas på depåerna varierar från depå till depå. För att generera rutter har det geografiska informationssystemet ArcMAP använts. Eftersom ArcMAP inte har någon funktion som tar hänsyn till hur trafikerade vägarna är har både nuvarande och genererade rutter importerats till Google Maps. Vid jämförelsen av körtiderna från ArcMAP och Google Maps visar det en ökning med 43%. Detta indikerar en osäkerhet i hur pålitliga liknande studiers körtider är, där enbart ArcMAP har använts för att generera rutter. Resultatet visar att de nya genererade rutterna minskar körsträckan med 14% och körtiden med 11%. Rapporten klargör att det är möjligt att ta en frontlastare ur drift med oförändrad leveranskvalité, men att det i så fall krävs att antalet chaufförer inte reduceras och att det införs tiotimmarsarbetsskift på samtliga frontlastare. Med de föreslagna åtgärderna i denna rapport uppskattas Ragn-Sells göra en årlig besparing på cirka tre miljoner kronor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)