Tonåringar som lever med diagnosen ADHD - Upplevelser av bemötande och delaktighet inom BUP

Detta är en Magister-uppsats från

Författare: Robin Macenzo; Awat Rasoal; [2016-05-23]

Nyckelord: Tonåring; ADHD; delaktighet; bemötande; personcentrering;

Sammanfattning: Bakgrund. Tonåringar med diagnos ADHD behöver i hög grad hjälp från barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), men sällan är det de själva som söker vård. Det är ofta föräldrar eller skola som tar kontakt med BUP pga tonåringens preliminära symtom. Både föräldrar och skola brukar tycka sig veta veta vad tonåringen behöver, men det saknas kunskap om tonåringarnas upplevelser av vården och personalens bemötande. Vård som ges ska vara personcentrerad och även om tonåringarna inte är myndiga, så ska de känna sig delaktiga, precis som föräldrarna. Syfte. Syftet med denna studie är att belysa hur tonåringar med diagnos ADHD upplever sin vård inom BUP. Metod. En kvalitativ design med intervjuer valdes. Datainsamlingen genomfördes på BUP i Västra Götaland, där tonåringar mellan 15 och 18 år intervjuades. Sju tonåringar deltog. Dataanalysen gjordes utifrån en kvalitativ innehållsanalys. Resultat. I analysen kom fyra teman fram: Upplevelse av begränsning; Att känna sig annorlunda; Tonåringen i centrum; Upplevelse av bemötande. Slutsats. De flesta tonåringar känner sig delaktiga i vården på BUP och de upplever sig bli bemötta väl, men de upplever att de får för lite information om diagnos, medicin, de mätvärden som tas på medicinuppföljningar osv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)