Elevers religiösa erfarenheter : Hur använder lärare i åk 1-3 den i religionsundervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Nvin Law; Meena Tapi; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Enligt Lgr 11 (Skolverket 2019, s. 6) ska skolan i sin undervisning utgå från elevers erfarenheter. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 1-3 uttrycker att de i religionsundervisningen tillvaratar elevers religiösa erfarenheter, samt vilka möjligheter och hinder lärarna anser att det finns med att tillvarata elevernas religiösa erfarenheter i religionsundervisningen. För att uppfylla syftet har följande frågor valts: ● På vilket sätt tar lärare i religionsundervisningen i årskurs 1-3 tillvara elevers religiösa erfarenheter? ● Vilka möjligheter och hinder talar lärarna om när elevernas erfarenheter tillvaratas i religionsundervisningen? I studien har vi använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem lärare från tre olika skolor. De semistrukturerade intervjuerna analyserades därefter med hjälp av en tematisk analys. Resultatet i studien visar att samtliga lärare är positiva till användandet av elevers religiösa erfarenheter i religionsundervisningen. Dock varierar det på vilket sätt som lärarna tillvaratar elevernas religiösa erfarenheter. De möjligheter som lärarna uttrycker med att tillvarata elevernas religiösa erfarenheter är framförallt att lärarna kan använda eleverna som resurser i religionsundervisningen eftersom lärarna inte är kunniga inom alla religioner. En annan möjlighet som lärarna uttrycker är att undervisningen blir mer varierad och konkret när lärarna tillvaratar elevernas religiösa erfarenheter i religionsundervisningen. De hinder som lärarna uttrycker med att tillvara elevernas religiösa erfarenheter är framförallt den tidsbrist som finns i skolans verksamhet i de samhällsorienterade ämnena. På grund av detta blir undervisningen fyrkantig och utgår mycket från fakta. Ett annat hinder som lärarna uttrycker är att de inte är pålästa och kunniga i alla religioner och kan därför inte svara på alla frågor som eleverna ställer i religionsundervisningen. Sammanfattningsvis uttrycker samtliga lärare att det är lärarens ansvar att skapa en trygg klassrumsmiljö för att eleverna på eget initiativ ska delge sina erfarenheter i religionsundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)