Utbyte och delgivning av information : En konkurrensrättslig gråzon

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenAffärsrätt; Linköpings universitet/Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenAffärsrätt

Sammanfattning:

Sammanfattning

Företag utbyter och delar ofta information med varandra. Informationen kan omfatta en mängd olika uppgifter om företagen. Informationen kan underlätta inför samarbeten, öka företags insikt på marknaden och ge företag effektivitetsvinster. Utbyte och delning av information kan dock under vissa omständigheter vara konkurrensbegränsade. Det fastställdes redan år 1968 när Kommissionen uttalade att utbyte av information mellan konkurrerande företag kan hämma den fria konkurrensen. I dagsläget saknas fortfarande tydliga regler om utbyte och delning av information. Det är ofta svårt att veta vilken information som är otillåten för konkurrerande företag att utbyta och dela med sig av. Det är dessutom svårt för företag att veta i vilka situationer utbyte och delning av information anses vara otillåtet. Utbyte och delning av information har således hamnat i en konkurrensrättslig gråzon.

 

Syftet med uppsatsen är att utreda utbyte och delning av information mellan konkurrenter. Författarna har i uppsatsen använt sig av relevanta rättskällor, Kommissionens riktlinjer och Konkurrensverkets utredningar. I analysen har författarna diskuterat lagar och riktlinjer avseende utbyte och delning av information. Vidare har bedömningen av informationsutbyte och informationsdelning analyserats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)