Värdeskapande genom modularisering

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Linnea Gimbringer; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagens kunder har höga krav när det kommer till vilka produkter de väljer att köpa. För att kunna tillgodose kundernas krav fordras av de tillverkande företagen att de kan hantera komplexitet i sin produktion och samtidigt kunna följa med i marknadsförändringar. Modularisering är en företagsstrategi som går ut på att man skapar en produktarkitektur med tydliga gränssnitt så att så få artikelnummer som möjligt ska kunna leverera en stor variation av produkter. Denna studie undersöker hur modularisering skapar värde i tillverkande företag och om några kritiska framgångsfaktorer för att få en lyckad implementering finns. Projektgruppen har bestått av fyra gruppmedlemmar. Vid studiens start genomfördes en litteraturstudie och gruppmedlemmarna medverkade på en föreläsning om ämnet som ligger till grund för den teoretiska bakgrunden. Studien utgörs av åtta företagsintervjuer inom den tillverkande industrin som alla i olika grad använder sig av modularisering som strategi. Varje gruppmedlem stod som ansvarig för två intervjuer vilka kom att ligga till grund för resultat och analyser. Slutligen fördes en gemensam analys och slutsats inom gruppen. Resultaten talar för att modularisering medför ett reducerat antal artikelnummer som sedan kan härledas till många värdeskapande effekter i företagen. Dessa effekter är bland annat minskad produktkomplexitet, förenklad produktion, ekonomiska volymfördelar från leverantörer och större chans till en lönsam eftermarknad. Genom att återanvända modulvarianter skapas utrymme för att förkorta utvecklingsprocessen för en ny produkt eller modulvariant. Modularisering möjliggör även större kundanpassning och en genomgående kvalitet av företagets produkter. Studiens resultat talar för att användning av implementationsverktyg är en kritisk faktor för att nå framgångar med modularisering. Resultaten talar även för vikten av kommunikation och integration mellan företagets avdelningar som kritiska framgångsfaktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)