”Debatten har öppnat mina ögon” - En analys av hur negativ uppmärksamhet imedia påverkar företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anette Stjernström; Jim Karlsson; [2006]

Nyckelord: Economics;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: CSR- redovisning är en relativt ny företeelse i Sverige. Denär delvis frivillig, men vissa delar är lagstadgade. Företagen väljer alltmer att redovisahållbarhet då kraven från samhället har blivit allt högre. Det har också förekommitmånga skandaler och debatter i massmedia och det har uttryckts att negativ publicitet ären andledning till att företagen redovisar allt mer CSR, samtidigt som detta inte harbekräftats. Detta har därför lett fram till frågeställningen: Hur påverkar negativuppmärksamhet i media företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter?Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap och förståelse för företagensagerande då de utsätts för negativ uppmärksammade i media.Avgränsningar: Uppsatsen avgränsas till att endast ta upp negativ publicitet somåterfinns i Affärsdatas och GP:s nyhetsarkiv. Informationen begränsas till publicitet isvensk massmedia och företagen till svenska företag noterade på Stockholmsbörsen.Den ekonomiska informationen analyseras inte.Metod: Åtta företag, från fyra branscher valdes ut och deras årsredovisningar samtseparata hållbarhetsredovisningar för åren 2000 till 2004 analyserades. Fakta omskandaler och debatter som förekom under dessa år sammanställdes. Därefter gjordes eninnehållsanalys, genom att antalet CSR-ord räknades, samt en retorisk analys, för att sehur företagen hade förändrat sitt sätt att redovisa CSR Denna modell tog upp degrundläggande begreppen Ethos, Logos och Pathos, som enligt retoriken är nödvändigaför att övertyga och nå fram med sitt budskap.Resultat och slutsatser: I undersökningen konstaterades att negativ publicitet påverkarföretagens sätt att redovisa CSR på flera sätt. Bland annat redovisade företag, som hadeutsatts för skandaler och debatter en större mängd CSR. Kritiken bemöttes sällan direkti texterna, men det aktuella området fick ökat fokus. Skandalens storlek påverkadeockså om den togs upp i redovisningen eller inte.Förslag till fortsatt forskning: Ett sätt att bygga vidare på denna undersökning är attgenomföra djupgående, kvalitativa intervjuer med representanter för företagen och medpersoner som arbetar med att ta fram deras CSR-redovisningar. På så sätt skulle endjupare förståelse kunna fås för företagens ageranden beträffande CSR-redovisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)