Lärares argument för användning av olika undervisningsmaterial i matematikundervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I denna studie undersöks lärares argument för användning av olika läromedel i matematikundervisningen i årskurs 1-3. För att få fram lärares argument gjordes en datainsamling genom intervjuer av sju lärare. De olika läromedel som berördes var läroböcker, digitala verktyg och laborativt material. Resultatet visar att läromedel används för olika syften. Tidsvinst är ett av argumenten som lärarna lyfter för att använda lärobok och digitala verktyg. Lärarna anser att det är en trygghet med läroboken för att de ska få en överblick över alla arbetsområden och mål som ska ingå i matematikundervisningen. Vanliga argument för användandet av laborativt material är att öka elevens lust att lära och för en konkretisering av matematiken för att öka elevens förståelse för matematik. Studiens slutsats indikerar att lärare ofta väljer bort användandet av laborativt material då tiden många gånger är knapp, trots att de är medvetna om att elevernas lust och förmågan att lära sig matematik ökar med användandet av konkret material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)