Uppfattningar av lärarbekräftelse i skolsituationer : – en fenomenografisk studie utifrån ett lärarperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Sammanfattning: Bakgrund: Vi som skrev denna studie har ett intresse för relationer inom skolundervisning. Vi ville genom denna studie ta reda på vilka uppfattningar lärare i tidiga grundskolan har av lärarbekräftelse till elever i skolsituationer. Problemformuleringen runt vår studie var att ta reda på hur lärare uppfattar fenomenet lärarbekräftelse till elever i skolsituationer för att erbjuda kunskapsbidrag om och möjligheter till reflektion av lärares möte med elever i skolsituationer. Syfte: Vårt syfte med denna studie var att upptäcka och beskriva variationer i olika uppfattningar av fenomenet lärarbekräftelse till elever i skolsituationer. Metod: Genom att undersöka någons uppfattningar av ett fenomen så blev en kvalitativ metod med intervjuer av lärare utgångspunkten. Dessa uppfattningar ville vi sedan kategorisera för att hitta likheter och skillnader mellan lärares uppfattningar. Vår empiriska studie kopplades samman med litteratur, tidigare forskning och teorier som berörde fenomenet. Resultat: Utifrån vår empiriska undersökning då det gällde att sätta sig in i hur lärare uppfattar fenomenet lärarbekräftelse till elever i skolsituationer så kom vi fram till att det fanns flera olika uppfattningar av fenomenet. Fenomenet uppfattas utifrån att det finns komplexitet och begräsning i skolsituationer som försvårar lärares möjligheter att bekräfta alla elever. Lärarbekräftelse uppfattas vara ett behov som elever behöver få tillgodosett i sina skolsituationer för att ett lärande ska ske. Lärare bör vara medvetna om att lärarbekräftelse är värdeladdat vilket kan skapa positiva såväl negativa konsekvenser av elevers känslor, självbild, lärande, motivation och beteende. Betydelse för läraryrket: Genom att lärare börjar lyfta blicken mot bekräftelse som en del av ett pedagogiskt möte så öppnas en medvetenhet som gör det lättare för lärare att veta hur de ska agera i mötet med elever. Lärare bör bli medvetna om att deras sätt att agera och förhålla sig till elever är en ständig bekräftelse.  Lärarbekräftelse bör inte enbart uppfattas som en bedömning utan det måste finnas en balans mellan att värdera elevers kompetenser och att visa intresse till att vilja vet hur elever tänker och vad elever gör. Lärarbekräftelse har betydelse för att stärka elevers självbild och elevers förmåga att värdera sina egna kompetenser.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)