Processutbildning som utbildningsform

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Med denna uppsats har jag som syfte att skriva om processutbildning som utbildningsform. Jag vill också hjälpa Coop förbättra processutbildningen Bra Chefer, genom mina observationer i kombination med teoretisk kunskap. Jag har ur ett explorativt perspektiv med ett kritiskt hermeneutiskt tillvägagångssätt genomfört en kvalitativ fältstudie med abduktiv ansats. De data jag har samlat in har jag fått fram genom dokumentanalys, semistrukturerade grupp- och enskilda intervjuer samt observationer. Mitt empiriska underlag kommer från dokument som jag erhållit från Coop och som berör utbildningen Bra Chefer. Jag har också fått delta observerande under ett utbildningstillfälle för Bra Chefer samt genomfört intervjuer med tre deltagare som genomgår utbildningen. Det empiriska avsnittet bygger på tolkningar av detta material. De teorier jag valt att arbeta med har tagits fram genom diskursanalys av det empiriska materialet. Teorierna utgår från ett kollektivt lärande, lärande i arbetslivet, mentorskap och motivation. Under en processutbildning finns ett större samspel mellan kursdeltagaren, utbildningen och företaget. En processutbildning är ett system som inte bara förmedlar kunskap och färdigheter, utan arbetar på ett sådant sätt att deltagaren får genomgå en inventering av sig själv och på så sätt ompröva de kunskaper de har, i interaktion med andra. Viktiga moment för att främja utvecklingen på detta sätt är att deltagaren tilldelas en mentor för att ytterligare förankra lärandet på arbetsplatsen, att bygga upp ett teamtänk, motivera deltagaren till att utvecklas samt underlätta för deltagaren att tillämpa teorin i praktiken. Coop kan bland annat utveckla antagningsprocessen samt utöka utbildningsansvarigas och handledares delaktighet i utbildningen och på så vis öka nyttoeffekten av Bra Chefer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)