Hur personer med lindrig utvecklingsstörning uppfattar sina fritidsaktiviteter i grupp : en kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Hälsouniversitetet

Sammanfattning: Bakgrund: Fritidsutbudet för personer med utvecklingsstörning är begränsat. År 2009 antogs FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Den innebär att dessa personer ska ges möjlighet att kunna delta i fritidsaktiviteter. Syfte: Att undersöka hur personer med lindrig utvecklingsstörning uppfattar sina anpassade fritidsaktiviteter i grupp. Metod: Intervjuer genomfördes med åtta vuxna personer med lindrig utvecklingsstörning vilka deltog i fritidsaktiviteter i grupp. Resultat: Samtliga intervjupersoner upplever det positivt att delta i sina respektive fritidsaktiviteter. Aktiviteterna och gemenskapen är viktiga faktorer för intervjupersonernas trivsel i respektive grupp. Diskussion: Intervjupersonerna utvecklar även sociala färdigheter genom sitt deltagande i fritidsgrupperna. Slutsats: Fritidsaktiviteterna och miljön där aktiviteterna utförs är betydelsefulla för intervjupersonerna. Detta kan relateras till arbetsterapi där meningsfullhet samt fysisk och social miljö är viktiga aspekter för hur aktiviteterna upplevs. Intervjupersonerna ges möjlighet till delaktighet genom att de får vara med och påverka aktiviteternas utformning. Detta är en viktig aspekt inom arbetsterapi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)