Evar : En produktutveckling och formgivning av cykelbelysning med LED som ljuskälla

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Avdelningen för maskin- och materialteknik

Sammanfattning: Evar är ett examensarbete, om 22,5 HP individuellt utfört av André Runling under våren 2012 vid Karlstads universitet, till högskoleingenjörsprogrammet i innovationsteknik och design. Uppdragsgivare för projektet har varit Johan Larsvall, industridesigner och ägare av Idesign i Stockholm. Handledare på Karlstads universitet har varit Lennart Wihk, industridesigner och universitetsadjunkt. Examinator har varit Fredrik Thuvander, professor och universitetslektor. Idesign är en designbyrå med kontor på Långholmen i centrala Stockholm och har uppdrag för olika företag inom olika branscher, bland annat Silva Sweden AB och myndigheten Trafikverket. Idesign har Trafikverkets uppdrag att komma med förslag på koncept till cykelbelysning för ökad användning och tillförlitlighet mot dagens användning. Projektet har initierats av Trafikverket och Idesign skall stå för utvecklingen av en belysning åt Silva. Silva har specialiserat sig på pannlampor i många år och ser en möjlighet att nå en ny marknad av cykelbelysning med samarbetet, vilket föranledde detta examensarbete och en utvecklingsprocess mot Idesign i första hand. Projektets första del gick ut på att undersöka vad som brister med dagens cykelbelysning och varför den inte används i så stor utsträckning. Undersökningen gjordes i form av enkäter och diskussioner på svenska forum på internet. En stor del av projektet innebar att jämföra varför användningen ser annorlunda ut och används oftare i Danmark och även Tyskland. Tyskland har ett detaljerat typgodkännande av cykelbelysning i trafikförordningen som behövde tydas. Med hjälp av den insamlade informationen påbörjades en utveckling av ett koncept till en belysning med idégenerering och kravspecifikation som sedan skulle utvärderas med matriser. Med ett mål och tanke om att den den skall andas enkelhet och tilltala en person som pendlar på cykel. Av de tre koncept som presenterades för Idesign valdes ett koncept ut för vidare bearbetning som utvecklades till ett slutligt förslag och beskrivning på en cykelbelysning. Det förslag som utvecklades innebär att lampan fram blir batteridriven som meddelar med en batteriindikator när den bör laddas, direkt i ett eluttag. Med ett enkelt handgrepp ansluts den i ett fäste på cykeln som i sin tur är ett spänne som monteras fast steglöst på cykeln med en rem. Det innebär att den kan monteras på vilken cykel som helst. Medan lampan bak är tänkt att alltid sitta på, ha samma typ av montering och ha automatisk på- och avslagning via en ljus- och rörelsedetektor. Den har fortfarande en batteriindikator för att se när batterier bör bytas. Både fram och baklampan är utrustade med LED-belysning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)