Kollaborativa robotar för materialhantering : Implementering på monteringslina

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Författare: Pontus Björk; Linda Van Lith; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Examensarbetet är utfört vid Högskolan i Skövde i ett samarbete med Volvo Cars. Det undersöktemöjligheterna att implementera kollaborativa robotar för materialhantering på deras lina för denyttre monteringen av motorer. Tre alternativ för en sekvens, som avser förflyttningen av detaljer mellanmaterialdepå och motor, blev utvärderade genom analyser av cykeltidernas förhållande till takttiden.Trial and error fastställde hur komponenterna kunde ligga i materialfasaden och vilka faktorersom påverkade utfallet.Experimenten är utförda på en station i Volvos utvecklingslokaler och blev begränsade av den omgivningoch de förutsättningar som fanns på platsen. Resultaten tog inte hänsyn till faktorer som är specifikaför arbetsmiljön i den verkliga fabriken.Tidsstudier visade att människa och robot hann med att utföra uppgiften inom utsatt takttid på 55sekunder, men det förutsatte att komponenter och motor hade exakta positioner och att robotenförflyttade sig mellan förbestämda punkter. En flexiblare lösning hade varit att installera en kamerapå robotens vrist, men tiden det tog för den att placera sig på lagom avstånd från komponenterna,fota och bearbeta informationen medförde att cykeltiden blev längre än takttiden. Det framkom attkameror som läser in tvådimensionella bilder dessutom är känsliga för varierande ljusnivåer och höjdskillnader,vilket bidrar till en ökad sårbarhet för systemet.Kamera- och verktygsmodell är två faktorer som hade stor inverkan på utfallet. De avgjorde hur komponenternakunde vara placerade i materialfasaden, hur väl de blev fixerade och förflyttade.Studien inkluderar en reflektion över begränsningar med det nuvarande regelverket kopplat till ISOstandarderoch CE-märkning. Säkerhetskraven försvårar en implementering av en kollaborativ robot,eftersom standarden inte är tillräckligt anpassad för ett samarbete. I ett samtal med en expert påområdet framkom dock att många av begränsningarna är befogade och att de kollaborativa robotarnamåste bli säkrare innan de kan arbeta fritt bland människor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)